Kaip sumažinti traumų riziką?

Ar treniruotės (šunų fitnesas) tikrai sumažina traumų riziką? Visi kaip ir pritaria – tačiau ar yra šiuo klausimu pasisakę mokslininkai? Ir jei tai tiesa – kokie pratimai efektyviausi? Jėgos? Propriocepcijos? Tempimo?
Pirma atkreipkime dėmesį į tai, kad moksliniai tyrimai turi skirtingus „naudingumo“ laipsnius. Tai yra, vienas tyrimas hierarchiškai gali būti svaresnis už kitą. Yra tam tikra hierarchija, kurioje matyti, kad klinikinių atsitiktinių imčių tyrimų sisteminės apžvalgos pateikia stipriausius įrodymus, o redakciniai straipsniai/ekspertų nuomonės laikomi „gležniausiais“. Beje, Facebook įrašų šioje hierarchijoje nėra )
Laba gaila, tačiau dar nėra sistemingų klinikinių tyrimų apžvalgų, kurios nagrinėtų šunų fitneso programų gebėjimą sumažti sužalojimų riziką. Daugiausia ką galima padaryti – pritaikyti žmonių tyrimus šunis, nes šunų ir žmonių kaulų ir raumenų sistemos panašios (išskyrus keletą išimčių). Be to, žmonėms galima pateikti labai konkrečias instrukcijas kaip atlikti jėgos, propriocepcijos ir tempimo pratimus, taip užtikrinant patikimus tyrimo rezultatus.
2018 m. rugpjūtį paskelbta apžvalga apie jėgos treniruočių įtaką traumų mažinimui. Bandyta nustatyti, ar egzistuoja ryšys tarp jėgos treniruočių ir ūmių ir/ar pertreniravimo traumų. Pasak autorių, jėgos treniruotės sumažino traumų riziką apie 66 proc. Kuo didesnis treniruotės tūris, tuo mažesnė traumų rizika. Treniruotės perkraunant raumenis (tam naudojami speciali metodika, sukelianti stresą organizmui) buvo naudingesnės negu iš anksto nustatytas pakartojimų skaičius.
2014 m. sisteminė apžvalga parodė, kad jėgos ir propriocepcijos pratimai sumažina traumų riziką, tačiau tempimas to nedaro. Kad propriocepcijos pratimai mažina traumų riziką, įrodė ir daugiau tyrimų.
Beje, pastebėta, kad mažiau traumų patiriantys sportininkai turi geresnius ryšius tarp sričių smegenyse, kontroliuojančių savarankišką judėjimą ir atsakingų už balansą bei koordinaciją.

Naudingi moksliniai tyrimai:
1. Lauersen JB, Andersen TE, Andersen LB. Strength training as superior, dose-dependent and safe prevention of acute and overuse sports injuries: a systematic review, qualitative analysis and meta-analysis. Br J Sports Med 2018; Aug. 21.
2. Lauersen JB, Bertelsen DM, Andersen LB. The effectiveness of exercise interventions to prevent sports injuries: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Br J Sports Med 2014;48(11):871-7.
3. Riva D, Bianchi R, Rocca F, Mamo C. Proprioception training and injury prevention in a professional men‘s basketball team: A six-year prospective study. J Strength Cond Res 2016;30(2):461-75
4. Diekfuss JA, Grooms DR, Yuan W, Dudley J, Barber Foss KD, Thomas S, Ellis JD, Schneider DK, Leach J, Bonnette S, Myer GD. Does brain functional connectivity contribute to musculoskeletal injury? A preliminary prospective analysis of a neural biomarker of ACL injury risk. J Sci Med Sport 2018;July 10.

 
www.000webhost.com